Need üheksa asja juhtuvad Su kehaga, kui sööd 2 muna päevas. Ma ei ole eales arvanudki kolmanda põhjuse peale.


Foto: Muna söömine ei tõsta kolesterooli taset, vaid on Sinu tervisele hoopis väga kasulik. Artikkel avaldatud: 02.04.2020, 0:00.

«Ära söö mune iga päev. See tõstab kolesterooli!» Need, kes armastavad mune süüa, on ilmselt seda meeldetuletust kuulnud palju kordi. Mune ei soovitatata ka siis süüa, kui tahad kaalust alla võtta, kuid mitmed uuringud on näidanud, et pole mingit põhjust loobuda keedetud munadest või lemmikomletist.

Selgub, et kahe või kolme muna päevas söömine võib Sinu tervisega hoopis imet teha. Raske uskuda, eks?

Allpool on 9 fakti miks munade söömine kasulik on.

1. Vähendab südame-veresoonkonna haiguste riski

Kanamuna sisaldab 400 mg kolesterooli, see on üsna suur kogus. Kõrge kolesterool suurendab oluliselt südameinfarkti ja südame-veresoonkonna haiguste riski. Vastupidiselt üldisele arvamusele ei tõsta munad kolesterooli taset, seda seetõttu, et Sinu keha aeglustab kolesterooli tootmist, kui tarbitakse suures koguses kolesterooli.

Samuti on oluline teada, et ainult kolmandik kolesteroolist, mis leidub meie veresoontes, pärineb toidust, mida me sööme. Enamik sellest on tegelikult toodetud keha enda poolt.

Munas sisalduvate omega-3 rasvhapete suur arv vähendab ka triglütseriidide taset veres. Triglütseriidide kõrge väärtus suurendab südame-veresoonkonna haiguste riski, siis munade söömine aitabki nende haiguste riski vähendada.

2. Vähendab sünnidefektide riski foolhappe puudumise tõttu

Muna sisaldab 0,7 mikrogrammi vitamiini B9, mida nimetatakse ka foolhappeks. Foolhappe puudumine raseduse ajal võib põhjustada sündimata lapse kesknärvisüsteemi tõsist kahjustamist. Halvimal juhul on seljaaju ja aju deformeerunud, sellepärast on munade söömine hea viis hoida oma foolhappe taset normaalsena.

3. Aeglustab vananemist

Berliinis asuva meditsiinikeskuse Charite tehtud uuring näitas, et munade söömine aeglustab vananemist ja aitab vältida nahavähki. Teadlased dr Karoline Hesterberg ja professor Jürgen Lademann leidsid, et vabapidamisel olevate kanade munad sisaldavad kollaseid orgaanilisi pigmente. Need pigmendid on rikkad karotinoidide poolest, mis aeglustavad vananemist.

Keha ise karotinoide ei tooda, mistõttu peame me neid toidust saama. Need on väga olulised vabade radikaalide püüdmiseks ja nende kahjutuks muutmiseks.

«Keedetud muna sisaldab rohkem väärtuslikke karotinoide kui toores, sest kuumutamisel selle keemiline koostis muutub,» ütles professor Lademann.

4. Vähendab vähiriski

Rinnavähiuuringute Keskuse poolt avaldatud uuring näitas, et igapäevane munade söömine võib vähendada teismeliste tüdrukute rinnavähiriski kuni 18 %. Munakollane seob naiste kehas naiste hormooni östrogeeni, mille kõrget taset peetakse vähitekitajaks ja munade söömine aitab selle haiguse ennetamisel.

5. Teeb head nahale, juustele ja maksale

Munades on rikkalikult biotiini, vitamiini B12 ja proteiini. Need toitained on tervete juuste ja särava naha aluseks.

Munad sisaldavad ka suures koguses letsitiini, mis aitab kaitsta sinu südant ja aitab maksal puhastada keha.


6. Aitab silmadel jääda terveks

Munas on rohkesti vitamiini A, luteiini ja zeaksantiini. A-vitamiin on oluline valges ja pimedas nägemisele, samal ajal kui luteiin ja zeaksantiin kaitsevad silmi vabade radikaalide eest ning mängivad olulist rolli värvide ja päevavalguse nägemises.

Madal luteiini ja zeaksantiini tase suurendab silmakoe kahjustuse riski ja selliste seisundite nagu makulaarse degeneratsiooni (silmapõhjade lupjumine) või katarakti (silmakae) tekkimise ohtu.

7. Kaotad kehakaalu kiiremini

Süsivesikute glükeemiline indeks on kõrgem kui valkudel ja see tekitab veresuhkru tõusu, mis tekitab näljatunde. Need, kes soovivad kaalust alla võtta, peaksid seetõttu valima madala glükeemilise indeksi sisaldusega toiduaineid.

Muna glükeemiline indeks on 0, ideaalne, et süüa ja kaalust alla võtta. Samuti on hea teada, et keha vajab proteiini seedimiseks märkimisväärselt rohkem energiat kui süsivesikute ja rasvade puhul.

8. Kaitseb aju ja toetab tervislikku ainevahetust

Munad sisaldavad koliini, toitainet, mis on vajalik keha erinevate ainevahetusprotsesside jaoks, kaasa arvatud rasvade kasutamine. Koliin transformeerub neurotransmitteriks atsetüülkoliiniks, mis vastutab Sinu aju ja närvisüsteemi stimulantide transpordi eest.

9. Hoiab luud tervete ja tugevatena

Enamik inimesi teab, et D-vitamiin ja kaltsium on luude ja hammaste jaoks väga olulised. Teadlased on leidnud, et kaltsium ja valgud töötavad tihedas koostöös kaltsiumi taseme säilitamiseks ning tagavad, et luude ainevahetusprotsesse hoitakse tervetena. Munades on ka palju D-vitamiini, mis aitab kaltsiumi tõhusamalt kehas imenduda.

Nagu näed, ei ole munad Sinu tervisele mingil juhul kahjulikud, kuid siiski on parem süüa talupidajate mune, kuna puuris kasvatatud kanadelt pärinevad munad sisaldavad sageli ravimijääke.

Kui lugu, mida lugesid oli kasulik, hariv või meeldis, siis jaga seda lugu ka sõpradele. Teised juba jagasid!