See on ainus köögivili, mida pead keetma kauem, sest seda tugevamaks tema raviomadused muutuvad!


Foto: See on ainus köögivili, mida pead keetma kauem, sest seda tugevamaks tema raviomadused muutuvad! Artikkel avaldatud: 02.11.2020, 13:00.

Väga populaarne köögivili, mida süüakse toorelt, aga kahjuks toorelt tarbides omastab inimene ainult 3% selles köögiviljas olevatest mineraalainetest ja vitamiinidest.

Kui aga seda köögivilja hakkida, piisavalt kaua keeta või/ja lisada küpsetusõli, siis saab mineraalainete ja vitamiinide omastamist tõsta kuni 39%-ni. Mis köögivili see on ?

See köögivili on porgand. Täpsemalt keedetud porgand. See ei ole saladus, et keedetud porgandit vihkavad paljud, aga siiski paljud toitumisteadlased soovitavad või suisa nõuavad, et menüüs oleksid keedetud porgandid. Miks?


KEEDETUD PORGAND: β-KAROTEENI ALLIKAS

Porgand on väga hea β-karoteeni allikas, millest tuleneb ka porgandi iseloomulik erkoranž värvus. Rusikareegel ütleb, et mida oranžim on puu – või juurvilja värvus, seda enam see β—karoteeni sisaldab. β-karoteen on väga tugev antioksüdant, mis kaitseb vananemise kui ka mitme haiguste s.h. südamehaiguste ja vähi eest.

Siinkohal on ülimalt tähtis, kuidas β-karoteeni tarvitatakse, eriti kui ollakse suitsetaja. Statistiliselt kui ka uuringutega on tõestatud, et suitsetajad, kes tarvitavad sünteetiliselt toodetud β-karoteeni tablette, esineb sagedamini kopsu – ja emakavähki, võrreldes nendega, kes selliseid tablette ei kasuta.

See seos kehtib ainult toidulisandi ehk sünteetilise β-karoteeni tarvitamiselt, mitte juur – või puuviljadega saadava loodusliku β-karoteeni kohta. Seega ära tarbi mõtlematult sünteetilisi vitamiine ja mineraale. Vitamiinide ja nende «kasulikkuse» kohta saab rohkem lugeda SIIT.

 β-KAROTEENI KASULIKUD OMADUSED

Kui menüüs on piisavalt β-karoteeni:

  • väheneb insuldi/infarkti riski kuni 40%
  • parandab ja kaitseb nägemist
  • parandab maksafunktsiooni
  • vähendab vähitekke riski
  • kaitseb südant
  • parandab immuunsüsteemi

Lisaks on porgandis veel K, E, B1, B2, C-vitamiine, fosforit ja foolhapet.


PORGANDITE ÜLETARBIMINE

β-karoteen võib olla väga kasulik, aga porgandite ületarbimisel võivad tekkida mõningad ebameeldivad tagajärjed. Porgandite ületarbimine põhjustab karotenoosi, mille tulemusel nahk muutub oranžiks.

Õnneks on see täiesti ohutu seisund, mis kaob iseenesest, ei vaja tähelepanu ega ravi ning tegu on pigem kosmeetilist laadi probleemiga. Seega, kui hakkad nüüd porgandeid tarbima, siis tea, et oranžikas nahavärv ei ole su tervisele kahjulik ning peaksid natukene vähem porgandeid sööma.

Kui lugu, mida lugesid oli kasulik, hariv või meeldis, siis jaga seda lugu ka sõpradele. Teised juba jagasid!